Ο ΤΟΠΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ

Ο ΤΟΠΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ

Παρασκευή 25 Μαρτίου 2016

Τα εννιά αναχώματα στο δρόμο για το νέο Ασφαλιστικό..

Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Στρωμένος με εννιά αναχώματα είναι ο δρόμος για τη συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης – δανειστών για το νέο Ασφαλιστικό.
Τα αναχώματα αυτά κάθε άλλο παρά "έκλεισαν" κατά την πρόσφατη επίσκεψη των ανωτάτων κλιμακίων των θεσμών.
οι διαφωνίες μεταξύ θεσμών – κυβέρνησης εντοπίζονται κυρίως στη στρατηγική των παρεμβάσεων, την εξοικονόμηση που πρέπει να φέρουν, την περίοδο που θα εφαρμοστούν, στο χρόνο έναρξης τους, τους ρυθμούς, τη "δοσολογία" τους τη σχέση τους με τη αναδιάρθρωση του χρέους.
Οποιοδήποτε εξ αυτών των σημείων -εφόσον δεν υπάρξει σύγκλιση - μπορεί να απειλήσει το "κλείσιμο" του πακέτου των παρεμβάσεων στο συνταξιοδοτικό για φέτος, μαζί και την πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος έως τις 22 Απριλίου, όπως ελπίζει η κυβέρνηση.
Πιο αναλυτικά:
1.  Οι θεσμοί ζητούν το κύριο βάρος της δημοσιονομικής προσαρμογής φέτος να το αναλάβουν οι συνταξιούχοι και όχιγενικότερα οι φορολογούμενοι.
Αντίθετα, η κυβέρνηση προτάσσει την "κόκκινη γραμμή" της μη -περικοπής των ήδη καταβαλλόμενων κύριων συντάξεων έναντι οποιασδήποτε άλλης (πχ στο φορολογικό).
2.Οι θεσμοί επιμένουν να ξεκινήσει από φέτος η μείωση των ήδη καταβαλλόμενων κύριων συντάξεων.
Η κυβέρνηση αρνείται κάθε τέτοιο ενδεχόμενο και δέχεται μόνο εν μέρει την περικοπή των ήδη καταβαλλόμενων επικουρικών συντάξεων.
3. Μεταξύ τους οι θεσμοί διαφωνούν για τους ρυθμούς της μείωσης των ήδη καταβαλλόμενων κύριων συντάξεων. Το ΔΝΤ ζητά η μείωση αυτή να γίνει εφάπαξ, ενώ η Κομισιόν υποστηρίζει ότι η μείωση αυτή μπορεί να γίνει μεταβατικά, δηλαδή σε περίοδο 2-3 χρόνων.
Η κυβέρνηση, προφανώς, προτιμά την λύση της Κομισιόν, γι' αυτό και έχει ήδη επεξεργαστεί το ενδεχόμενο να κοπεί μόνο το κομμάτι της "προσωπική διαφοράς " των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων άνω των 300 ευρώ.
4.  Για να γίνει, όμως, δεκτή η μεταβατική περικοπή των κύριων συντάξεων από το ΔΝΤ , θα πρέπει να απαντηθεί το ερώτημα"πως μπορεί να διασφαλιστεί η αντίστοιχη κρατική χρηματοδότηση προς τα ασφαλιστικά ταμεία τα επόμενα 2 -3 χρόνια, δεδομένων των υψηλών δαπανών της εξυπηρέτησης του ελληνικού δημοσίου χρέους".
Γι' αυτό το ΔΝΤ προτείνει "κούρεμα" του χρέους, το οποίο αρνούνται οι Ευρωπαίοι εταίροι μιας και το χρέος αυτό βρίσκεται στα δικά τους χέρια.
5. Η κυβέρνηση συζητά -μετά από πρόταση των θεσμών- να ισχύσουν χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης για τους ασφαλισμένους με 15-25 χρόνια ασφάλισης που θα βγουν στη σύνταξη μετά τη δημοσίευση του επικείμενου νόμου .
Τα πολύ χαμηλά, όμως, ποσοστά αναπλήρωσης με 15-25 χρόνια ασφάλισης θα τσακίσουν τις αυριανές χαμηλές κύριες συντάξεις, μαζί και την νέα "Εθνική Σύνταξη", τις οποίες έως τώρα προστάτευε πάνω απ΄όλα η κυβέρνηση.
6.  Το Υπ. Εργασίας επιχειρεί να περάσει σε ένα ενιαίο πακέτο το Ασφαλιστικό.
Ωστόσο, το Μνημόνιο του Αυγούστου διαχωρίζει ντε φάκτο τις παρεμβάσεις στο Ασφαλιστικό σε δύο βασικά κομμάτια:
* Το πρώτο κομμάτι του Ασφαλιστικού αφορά την "πλήρη εφαρμογή" των μεταρρυθμίσεων του 2010 και του 2012.
* Το δεύτερο αφορά τις "περαιτέρω" μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να θεσπιστούν έως 31 Οκτωβρίου 2015 και να ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2016.
Γι΄αυτό οι θεσμοί, από την πρώτη στιγμή της τελευταίας επίσκεψης τους στην Αθήνα, έθεσαν θέμα άμεσης μείωσης των επικουρικών συντάξεων βάσει της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος που ψηφίστηκε το 2012. Ωστόσο η το Υπ. Εργασίας επιχειρεί να ασχοληθεί με τις επικουρικές συντάξεις μόνο στα πλαίσια του νέου νομοσχεδίου προκειμένου να ελαχιστοποιήσεις τις περικοπές στις επικουρικές συντάξεις.
7. Το Μνημόνιο προβλέπει εξοικονόμηση 1,25% του ΑΕΠ (2,1 δισ. ευρώ προ φόρων -εισφορών και 1,8 δισ. ευρώ μετά φόρων-εισφορών) από την "πλήρη εφαρμογή" των μεταρρυθμίσεων 2010-12 και τις " περαιτέρω μεταρρυθμίσεις".
Ωστόσο η κυβέρνηση έχει συμπεριλάβει στο πακέτο των 1,8 δισ. ευρώ -με την ανοχή έως τώρα των θεσμών- και το έκτακτο μέτρο της εισφοράς 6% στις κύριες-επικουρικές συντάξεις υπέρ ΕΟΠΥΥ με ετήσια απόδοση 600 εκατ. ευρώ, αν και αυτό θεσπίστηκε τον Ιούλιο του 2015, δηλαδή ένα μήνα ...πριν τη συμφωνία του Αυγούστου του ίδιου έτους, ενώ επιδιώκει να "προσπεράσει" την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης μέσω της ισχύος των νέων ποσοστών αναπλήρωσης μόνο για τους νέους συνταξιούχους.
Αυτό δίνει "πάτημα" στο ΔΝΤ να ζητά 600 εκατ. ευρώ περισσότερα μέτρα, μιας και τα 600 εκατ. ευρώ που εξοικονομούνται από τις εισφορές το 2015 -16 αφενός δεν ...προβλέπονται από το πακέτο των 1,8 δισ. ευρώ όπως αυτό περιγράφεται στο Μνημόνιο, ενώ δεν φέρνουν καμία εξοικονόμηση της εθνικής συνταξιοδοτικής δαπάνης.
8.  Οι θεσμοί ζητούν μέτρα 1,25% το 2015-2016 (1,8 -2,1 δισ. ευρώ) τα οποία, όμως, να αποδίδουν 1,75% ή 2,6 -3 δισ. ευρώ την περίοδο 2015 -2018,
Συνεπώς τα μέτρα στην πραγματικότητα που συζητά η κυβέρνηση με τους θεσμούς είναι κατά 800 εκατ. ευρώ ή 30% περισσότερα. Ανοιχτό παραμένει το ερώτημα αν η εξοικόμηση των 2,6 δισ. ευρώ πρέπει να προβλέπεται εξαρχής στο πακέτο μέτρων του 2016 ή αν θα προβλέπεται άμεσα ή έμμεσα και δεύτερο πακέτο το 2017.
9. Η δραματική καθυστέρηση θέσπισης του νέου Ασφαλιστικού διευρύνει την "τρύπα" των ταμείων και, έτσι, θα αυξήσει στο μέλλον τις πιέσεις των δανειστών για ακόμα μεγαλύτερες παρεμβάσεις.
Στα τέλη Απριλίου – αρχές Μαίου, οπότε αναμένεται να έχει θεσπιστεί το εν λόγω ν/σ θα "μετράμε" ... 8 μήνες καθυστέρηση (Οκτώβριος 2015-Μάιος 2016). Και όχι μόνο αυτό, αλλά θα πρέπει να προκύψει εξοικονόμηση έως 1,8 δισ. ευρώ μέσα σε 8 μήνες (Μάιος – Δεκέμβριος 2016), φέρνοντας ύφεση τουλάχιστον 0,75%, αύξηση ανεργίας και πτώση στα έσοδα από εισφορές
www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου